Delen is lief

RTAZ ontwikkelt jouw kracht.

Wat ik hiermee bedoel en hoe dit werkt in de praktijk, vertel ik graag aan de hand van het succesverhaal van Luuk. Omdat het op school niet lekker loopt komt Luuk – drie jaar geleden – naar mijn praktijk. ‘Ik kan het toch niet’, denkt hij vaak. Nu – drie jaar later – zit hij in groep 7. Hij zit lekker in zijn vel en heeft een voorlopig schooladvies gekregen waar hij heel trots op is. En ik ook!

De hulpvraag en zijn mindset
‘Kun je mij beter leren lezen en spellen?’ was de hulpvraag van Luuk. Het lezen en spellen op school ging moeizaam. Lezen vond hij niet leuk. Lekker in je vel zitten is één van de voorwaarden om tot leren te komen. Bij Luuk was dat niet het geval; hij zat niet lekker in zijn vel. Hij vond het lastig om te lezen en dacht: ‘Ik kan dit toch niet.’ Hij stond niet in zijn kracht.

Er is veel geduld nodig om zijn mindset om te zetten van Ik kan het toch niet naar Ik kan het nog niet, maar kan het wel leren. Om hem beter te leren kennen luister ik goed naar Luuk. Waar is hij goed in? Wat vindt hij leuk om te doen? Wat vindt hij lastig? Door hier naar te luisteren werken we samen aan de ontwikkeling van zijn kracht.

Succeservaringen opdoen en kracht ontwikkelen
Om zijn zelfvertrouwen te vergroten en zijn kracht te ontwikkelen liet ik hem kleine succeservaringen opdoen. Wij gingen op zoek naar verschillende soorten boeken en teksten. Zo ontdekten wij wat hij leuk vond om te lezen. Kids Junior bracht Luuk regelmatig mee. Om de beurt lazen we hier een stukje uit. Ook gebruikten wij Theater leesteksten. Met deze tekst ging hij thuis aan de slag om het vloeiend aan zijn ouders voor te lezen. Ouders zaten dan op de bank en Luuk las vol trots zijn tekst. Iedereen werd hier blij van.

Gezien en gehoord worden
Langzaam aan vertrouwt Luuk mij en voelt zich gezien en gehoord. Tijdens de één op één begeleiding komen er mooie gesprekken op gang. Ik luister naar dat wat Luuk dwars zat. Ook stel ik vragen zodat hij ging nadenken en hierdoor anders naar situaties gaat kijken. Het benoemen van zijn kwaliteiten kost mij geen enkele moeite. Hij ontwikkelt weer zijn kracht, die altijd al in hem zat.

Luuk ging met kleine stappen vooruit. Hij liet mij zien wat hij kon en elke week maakten wij voor spelling een dictee om zijn spellingsbewustzijn te stimuleren. Hij schreef steeds meer woorden goed. Dat was zo mooi om te zien. Hij juichte met zijn armen in de lucht en riep: Yes! Als het woord goed was. Hij straalde van blijdschap!

Om spelenderwijs een regel aan te leren, op een leuke en voor kinderen goed werkende manier speelden wij “boter-kaas en eieren” met twee spellingsregels. Luuk koos zijn regel en ik koos mijn regel. Hij verzon de “Luuk-regel”. Bij de Luuk-regel koos hij woorden die bij hem pasten, zoals de naam van zijn hond, of het eten wat hij graag lustte. Hier had hij heel veel plezier in.

Contact met ouders en school
Het contact met ouders en school vind ik heel belangrijk. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat Luuk gezien en gehoord wordt. Natuurlijk is het makkelijker om dit één op één te doen, bij mij in de praktijk, dan dat je een klas vol hebt met dertig kinderen. Daar heb ik alle begrip voor. Door goed contact met elkaar, ouders en school, te onderhouden, en te vertellen wat wij doen en wat hij kan, krijgt iedereen een duidelijk beeld van zijn kunnen.

Zijn zelfvertrouwen nam toe. Moeder stuurde regelmatig een appje met een foto van een succeservaring op school, maar twee fouten in een dictee van 20 woorden. Dit kwam steeds vaker voor.

Uiteindelijk resulteerde dit in een schooladvies waar hij trots op is. Ik kreeg van de moeder het bericht: ‘Erg fijn dat je Luuk op zo`n fantastische manier weet te motiveren! In het gesprek met de juf over zijn rapport hebben we gehoord dat het erg goed met hem gaat in de klas.’ Hier word ik blij van, een kind dat weer in zijn kracht staat en trots is op zichzelf.

Wil je weten welke materialen ik inzet? Of heb je een kind dat ook weer in zijn kracht gezet kan worden, neem gerust contact met mij op 06-40308726.

Gerelateerde berichten

  • De herfstsignalering in groep 3 wordt rond deze tijd van het jaar afgenomen. Lees verder voor tips om thuis spelenderwijs te oefenen als je kind iets meer tijd nodig heeft om de letters onder de knie te krijgen.

  • Hoe help ik mijn kind met begrijpend lezen?  Een vraag die regelmatig voorbij komt in mijn praktijk. Gelukkig zijn er veel  manieren om op een leuke manier aan begrijpend lezen bij te dragen. In dit vierde blog deel ik praktische tips om samen met je kind op een leuke en leerzame manier aan de slag te gaan.

  • Mam, wat is dat? Hoe heet dat? Waarom gaat dat zo? Wat doe je?  Mijn dochter stelde veel vragen toen ze een jaar of 3 was. Ik legde alles uit en we kletsten de hele dag. Zo leerde ze de wereld om zich heen kennen en bouwde ze een goede woordenschat op. In dit blog leg ik uit waarvoor een goede woordenschat nodig is. Ook geef ik je leuke tips om hier zelf met je kind mee aan de slag te gaan.

  • Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk die geen leesmotivatie hebben. Lezen is een grote worsteling. In dit tweede blog beschrijf ik aan de hand van het verhaal van Elay hoe hij weer plezier kreeg in lezen.