Delen is lief

Wat is de herfstsignalering?

De herfstsignalering wordt rond de herfstvakantie afgenomen en signaleert vroegtijdig eventuele leesproblemen. Er zitten dan ongeveer 10 weken leesonderwijs op. De leerkracht wil graag weten hoe de kinderen het doen. Hoe ver zijn ze in hun ontwikkeling, zitten ze op het juiste niveau en beheersen ze de benodigde kennis op dat moment? De herfstsignalering brengt kinderen in beeld die nog moeite hebben met lezen, maar signaleert ook de goede lezers. Zo kan de leerkracht haar onderwijs aanpassen aan de behoefte van de kinderen. De signalering heeft vooral een preventief doel en maakt deel uit van het dyslexieprotocol. Door risicolezers zo vroeg mogelijk op te sporen voorkom je dat kinderen later vastlopen.

Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal hetzelfde, de een heeft wat meer tijd en oefening nodig dan de ander.

Waaruit bestaat de herfstsignalering?
De herfstsignalering bestaat uit een aantal toetsen. Hiermee wordt vastgesteld hoe je kind het doet met klankherkenning, letters benoemen, letters schrijven, woordjes en zinnetjes lezen. Het is goed om te zien of je kind de letters en woorden die aangeboden zijn ook onthouden heeft.

Daarnaast leest je kind woorden die een letter verschillen van de aangeleerde woorden. Maar ook woorden die opgebouwd zijn uit aangeleerde letters. Met deze toetsen krijgt de leerkracht een goed beeld van de leesontwikkeling.

Is de afname van de herfstsignalering niet vroeg?
Misschien denk je wel het lezen is voor mijn kind pas net begonnen; moet er al zo vroeg getoetst worden? Leren lezen gaat niet vanzelf, maar kost moeite. In januari-februari wordt de eerste fase van het aanvankelijk lezen afgesloten. Als je pas op dat moment kijkt hoe een kind het doet, heb je kans dat het kind al is vastgelopen en zijn motivatie kwijt is. Het kind volgen in zijn leesproces en eerder signaleren voorkomt dit en maakt dat je kunt bijsturen waar nodig.

Ik heb dit ervaren met Mats. Mats kwam in mijn praktijk met leesproblemen. Hij was totaal niet meer gemotiveerd om mee te doen. Het heeft veel moeite en geduld gekost om het zelfvertrouwen van Mats weer terug te krijgen. Maar dit is gelukt. Zo goed dat hij op niveau een boekenserie leest die hij enorm leuk vindt.

Wat kun je als ouder doen?
Je hoeft je niet gelijk zorgen te maken als je kind opvalt bij de herfstsignalering. Het is een signalering en gelukkig wordt je kind gezien. Sommige kinderen hebben wat meer tijd nodig om het lezen onder de knie te krijgen, want het is hard werken! Thuis kun je wel spelenderwijs aan de slag. Zorg dat er niet teveel druk op ligt maar houdt het leuk. Dan blijft je kind gemotiveerd. Want lezen is toch leuk?

Enkele voorbeelden van motiverende spelletjes voor het lezen : lettermeppen, je legt de aangeboden letters op tafel. Je noemt een letter, je kind zoekt het op en slaat er met een vliegenmepper op. Een ander voorbeeld , ik zie wat jij niet ziet, je noemt een voorwerp in klanken, maximaal drie klanken, zoals m-a-t. Waarbij je de klanken niet alfabetisch uitspreekt maar zoals ze er staan. Of vraagt met welke klank begint mat? Rijmen is ook leuk in deze tijd van het jaar.

En natuurlijk boeken lenen uit de bibliotheek en lekker samen lezen op de bank. Heerlijk om dat te doen. Dit brengt mooie herinneringen boven aan de tijd toen mijn kinderen klein waren.

Merk je dat het moeilijk is om je kind te stimuleren? Zie je dat de motivatie weg is en wil je overleggen of er meer nodig is dan een paar spelletjes doen? Aarzel niet en neem contact met me op. Je zorgen uiten is altijd goed. Dat kan op school maar ook met mij. In mijn praktijk zie ik meer kinderen zoals Mats en ik ervaar dat externe hulp goed werkt. Wil je meer hulp of informatie, aarzel niet om te bellen 06-40308726.

Gerelateerde berichten

  • Hoe help ik mijn kind met begrijpend lezen?  Een vraag die regelmatig voorbij komt in mijn praktijk. Gelukkig zijn er veel  manieren om op een leuke manier aan begrijpend lezen bij te dragen. In dit vierde blog deel ik praktische tips om samen met je kind op een leuke en leerzame manier aan de slag te gaan.

  • Mam, wat is dat? Hoe heet dat? Waarom gaat dat zo? Wat doe je?  Mijn dochter stelde veel vragen toen ze een jaar of 3 was. Ik legde alles uit en we kletsten de hele dag. Zo leerde ze de wereld om zich heen kennen en bouwde ze een goede woordenschat op. In dit blog leg ik uit waarvoor een goede woordenschat nodig is. Ook geef ik je leuke tips om hier zelf met je kind mee aan de slag te gaan.

  • Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk die geen leesmotivatie hebben. Lezen is een grote worsteling. In dit tweede blog beschrijf ik aan de hand van het verhaal van Elay hoe hij weer plezier kreeg in lezen.

  • Rekenproblemen in de dagelijkse praktijk is de eerste blog uit een serie. In deze serie beschrijf ik verschillende leerproblemen die ik in mijn praktijk tegenkom. Vandaag de aftrap voor rekenen met begrip.