Delen is lief

Een boekenwinkel heeft een grote aantrekkingskracht op mij. Heerlijk rondneuzen bij zoveel mooie boeken. Ik laat mij dan ook graag verleiden door de mooie buitenkant en het verhaal op de achterkant. Maar ook kleurrijke foto`s in kookboeken doen mijn watertanden. Leesmotivatie is voor mij geen probleem.

Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk die geen leesmotivatie hebben. Lezen is een grote worsteling. In dit tweede blog beschrijf ik aan de hand van het verhaal van Elay hoe hij weer plezier kreeg in lezen. En hoe hij met sprongen vooruit ging. Dit is het tweede deel over leerproblemen die ik in mijn praktijk tegen kom.

Het begin van het leesproces

Bij het begin van het leesproces leren kinderen klanken aan letters te koppelen. Met letters een woord vormen en met woorden een zin maken. Dit kost veel energie, waardoor het kind niet gericht is op de inhoud van een tekst. Als ouders of leerkracht kun je in gesprek gaan over het plaatje. Je kunt ook eerst zelf een stukje voorlezen zodat het verhaal betekenis krijgt.

Hoe leuk is het als een kind taal om zich heen ontdekt. Zoals mijn dochter lang geleden. Zij probeerde tijdens het ontbijt de tekst te lezen op het pak hagelslag en het pak melk.  Daar was ik heel trots op. 

Het technische aspect en de leesmotivatie

Enerzijds heb je het technische aspect van lezen en anderzijds de leesmotivatie. Door meer te lezen, leeskilometers te maken, ga je vloeiender lezen en komt er ruimte voor begrip. 

Dit was niet het geval bij Elay. Hij kwam bij mij toen hij in groep 5 zat. Hij had een grote leesachterstand, las op het niveau van eind groep 3. Het kostte hem zoveel moeite om te lezen, het technische aspect,  dat hij grote weerstand had opgebouwd voor het lezen en het oefenen. Ik vertel je graag hoe het toch gelukt is om Elay aan het lezen te krijgen.

Het voeren van een leesgesprek

Met Elay ben ik begonnen met het voeren van een leesgesprek. Hiervoor had ik verschillende soorten boeken op tafel gelegd. Het viel meteen op dat Elay hier zelf geen belangstelling voor toonde. Hij was vooral geboeid door de vogels in de tuin die op de vetbollen afkwamen. Hij vertelde mij dat ze na deze koude periode heel veel honger hadden. Dit was mijn ingang.

Ik liet hem het vogelboek met heel veel plaatjes zien. Meteen was zijn aandacht getrokken en zocht hij een vogel uit de tuin op. Hij vroeg mij om voor te lezen wat erbij stond, waarna hij het ook zelf probeerde. We raakten in gesprek over vogels. Eigenlijk wilde hij heel graag veel leren over vogels. 

Samenlezen

Elay gaf aan graag met mij te gaan samenlezen. Hij vond de tekst uit het vogelboek best lastig , maar ik mocht het wel voorlezen, dan kon hij het nadoen. Dat bracht mij op het idee van een samenleesboek. Hierin staan twee avi niveaus die niet ver uit elkaar liggen. Ik las het hogere niveau waarbij Elay aanwees wat ik las. Hij las het lagere niveau. Dit stimuleerde hem enorm. Ook thuis las hij iedere dag op deze manier met zijn ouders.

Boeken lenen in de bibliotheek

Natuurlijk keken wij ook naar boeken lenen in de bibliotheek. We zochten naar vogelboeken en leenden die. Elay koos een bladzijde uit. Deze las ik dan voor en hij wees bij. Op deze bladzijde onderstreepte hij twee lastige woorden. Deze schreef ik op een kaartje, las het woord voor, Elay schreef het woord op en controleerde het geschreven woord. Hierna lazen we de bladzijde samen en vervolgens las hij hem alleen. Natuurlijk nam hij het boek mee naar huis en herhaalde dit thuis. Ouders lazen dan een paar bladzijden voor zodat hij wel het boek uit kreeg.

Elay ging meer lezen, was gemotiveerd omdat het lezen beter ging en maakte grote sprongen. Hij begon zelf ook te lezen in vogelboeken, folders en websites. In een half jaar tijd had hij zijn achterstand ingelopen. Geweldig toch? Hier word ik zo blij van en gun dit meer kinderen.

Herken jij dit bij je leerling of je kind en wil je advies? Neem gerust contact met mij op.

Gerelateerde berichten

  • De herfstsignalering in groep 3 wordt rond deze tijd van het jaar afgenomen. Lees verder voor tips om thuis spelenderwijs te oefenen als je kind iets meer tijd nodig heeft om de letters onder de knie te krijgen.

  • Hoe help ik mijn kind met begrijpend lezen?  Een vraag die regelmatig voorbij komt in mijn praktijk. Gelukkig zijn er veel  manieren om op een leuke manier aan begrijpend lezen bij te dragen. In dit vierde blog deel ik praktische tips om samen met je kind op een leuke en leerzame manier aan de slag te gaan.

  • Mam, wat is dat? Hoe heet dat? Waarom gaat dat zo? Wat doe je?  Mijn dochter stelde veel vragen toen ze een jaar of 3 was. Ik legde alles uit en we kletsten de hele dag. Zo leerde ze de wereld om zich heen kennen en bouwde ze een goede woordenschat op. In dit blog leg ik uit waarvoor een goede woordenschat nodig is. Ook geef ik je leuke tips om hier zelf met je kind mee aan de slag te gaan.

  • Rekenproblemen in de dagelijkse praktijk is de eerste blog uit een serie. In deze serie beschrijf ik verschillende leerproblemen die ik in mijn praktijk tegenkom. Vandaag de aftrap voor rekenen met begrip.