Delen is lief
Remedial Teaching aanpak.
Hij wil niet….hij komt de auto niet uit.’ Een beetje beteuterd staat vader voor de deur. De vader van Jop. Wekelijks komt hij bij mij voor zijn Remedial Teaching sessie. Onrustig loopt vader weer terug naar de auto. ‘Kom er nu uit, Jop!’ Het ongeduld klinkt door in zijn stem. Het autoportier opent. Jop komt slenterend aangelopen. Met een betraand gezicht en schouders die naar beneden hangen stapt hij de drempel over. Ik laat hem naar mijn praktijkruimte lopen en schenk wat limonade voor hem in.
Als ik binnen kom zit Jop achter het bureau. Hij staart voor zich uit. De limonade zet ik voor hem neer. ‘Wil je een dropje.’ Dat wil hij wel. ‘Je bent op schoolreisje geweest, hoorde ik. Ik snap dat je dan niet zoveel zin hebt om met mij te werken’, probeer ik voorzichtig. Het blijft stil. Ik pak het spel Take 5. ‘Zullen wij een spelletje doen?’ Jop kijkt op. Ik schud de kaarten, verdeel er tien en leg er vier op een rij. Omdat we dit nog niet eerder speelden, leg ik de regels eerst uit. Jop luistert aandachtig. Hij doet fanatiek mee met het spel en ik zie hem genieten. Langzaam zie ik zijn humeur opklaren en vertelt hij over zijn dag. Jop wint het spel.
´Mag ik je wat nieuws leren? Ik vind het leuk om dingen uit te leggen’. Jop knikt goedkeurend. Eerst beginnen wij met iets wat hij al kan, de tafels. Vervolgens laat ik hem zien wat nog meer kan leren, ik maak inzichtelijk hoe de tafels verder gaan met tientallen en uiteindelijk uitkomen in cijferend vermenigvuldigen . Hij zucht van verlichting: “Is dit alles wat ik moet leren?” Ik knik. Vervolgens laat ik een som zien die hij nog niet kent en doe het hardop voor. ‘Wil je het samen proberen?’ Hij humt ja. Een aantal sommen rekenen wij samen uit en dan wil hij het zelf doen. Dit lukt. ‘Wat goed dat je dit voor elkaar hebt gekregen!’, geef ik hem enthousiast terug. Jop glundert.
De volgende stap is een verhaaltje bij de som bedenken. Jop bedenkt een mooi verhaal over de zeilbootjes waar hij vandaag mee gevaren heeft. Hij schrijft de som op en rekent hem uit. ‘Kun je mij ook uitleggen hoe je het uitrekent?’ Hardop laat hij horen hoe hij de som uitrekent. Nu weet ik dat hij het begrepen heeft, dit geeft mij een goed gevoel.
De bel gaat. Vader staat voor de deur. Jop huppelt vrolijk lachend naar buiten en praat honderduit over zijn dag. Vader kijkt verbaasd. ‘Wat heb jij met hem gedaan?’ Ook vader vertrekt vrolijk. Hier word ik zo blij van; een kind zien, meeleven en hem of haar zover krijgen om open te staan en iets nieuws te leren. Wat heb ik toch een prachtig beroep!
Merk je dat het moeilijk is om je kind te stimuleren? Zie je dat de motivatie weg is en wil je overleggen of er meer nodig is dan een paar spelletjes doen? Aarzel niet en neem contact met me op. Je zorgen uiten is altijd goed. Dat kan op school maar ook met mij. In mijn praktijk zie ik meer kinderen zoals Jop en ik ervaar dat externe hulp goed werkt. Wil je meer hulp of informatie, aarzel niet om te bellen 06-40308726.
De herfstsignalering in groep 3 wordt rond deze tijd van het jaar afgenomen. Lees verder voor tips om thuis spelenderwijs te oefenen als je kind iets meer tijd nodig heeft om de letters onder de knie te krijgen.
Hoe help ik mijn kind met begrijpend lezen? Een vraag die regelmatig voorbij komt in mijn praktijk. Gelukkig zijn er veel manieren om op een leuke manier aan begrijpend lezen bij te dragen. In dit vierde blog deel ik praktische tips om samen met je kind op een leuke en leerzame manier aan de slag te gaan.
Mam, wat is dat? Hoe heet dat? Waarom gaat dat zo? Wat doe je? Mijn dochter stelde veel vragen toen ze een jaar of 3 was. Ik legde alles uit en we kletsten de hele dag. Zo leerde ze de wereld om zich heen kennen en bouwde ze een goede woordenschat op. In dit blog leg ik uit waarvoor een goede woordenschat nodig is. Ook geef ik je leuke tips om hier zelf met je kind mee aan de slag te gaan.
Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk die geen leesmotivatie hebben. Lezen is een grote worsteling. In dit tweede blog beschrijf ik aan de hand van het verhaal van Elay hoe hij weer plezier kreeg in lezen.