Delen is lief

Bijles of remedial teaching, dat vraagt om wat uitleg.

Het verschil tussen bijles en remedial teaching vraagt om wat uitleg. Regelmatig hoor ik: ‘Ik zoek bijles voor mijn kind’, als ouders mij bellen. Soms zoeken ze ook daadwerkelijk bijles, meestal echter bedoelen ze remedial teaching. Tijd dus voor wat uitleg over bijles en remedial teaching. Want de juiste hulp vinden voor je kind of leerling is van essentieel belang. Lees mee met mij over hoe Milan van zijn buikpijn afkwam.

Het verschil tussen bijles en remedial teaching.

Bijles, zo noemen de meeste mensen extra hulp voor hun kind na school . Het woord bij-les geeft de betekenis eigenlijk al aan. Je krijgt les over de leerstof die je op school aangeboden krijgt. Het gaat om dezelfde leerstof, die je herhaalt en die je oefent. Bijles wordt gegeven door een leerkracht of een student.

Hoe remedial teaching verschilt van bijles

Remedial teaching werkt aan hiaten in de leerontwikkeling. Dit is iets anders dan leerstof herhalen. Bij remedial teaching doen we eerst een onderzoek om te kijken waar de hiaten in de leerontwikkeling zich bevinden. Zie dit bijvoorbeeld voor je als een muur met bouwstenen. Als enkele bouwstenen in deze muur ontbreken is het een wankele muur. Het stevige fundament ontbreekt. De muur kan makkelijk omvallen. Remedial teaching is bouwen aan een stevig fundament. Een stevige muur. Eenmaal duidelijk waar de stagnatie in de leerontwikkeling zit, is remedial teaching een adequate hulp. Dan  gaat het ook beter met de leerstof waar het kind in de klas aan werkt.  Remedial teaching wordt uitgevoerd door een remedial teacher, dit leg ik uit in de volgende alinea.

Remedial teaching gegeven door een remedial teacher

Wat is een remedial teacher?  Een remedial teacher is een HBO geschoolde leerkracht of logopedist die aanvullend een HBO-master heeft gevolgd. Zelf heb ik ruim twintig jaar voor de klas gestaan in verschillende typen onderwijs zoals Montessori en Jenaplan. Op deze scholen hielp ik kinderen met een speciale onderwijsbehoefte, onder andere hoogbegaafdheid of  ADHD.  Omdat het fijns is deze kinderen op de juiste manier te  helpen, ben ik de HBO-master SEN ( special educationel needs) gaan volgen. Nu ben ik remedial teacher, specialist leren. In 2013 startte ik mijn eigen praktijk:  RT praktijk van A tot Z (RTAZ).

Leerling uit groep 7

Vorig jaar kwam Milan uit groep 7 kennismaken. Hij vertelde dat hij buikpijn had als hij maar aan rekenen dacht. Hij vond het vreselijk, maar wilde graag geholpen worden. Milan wilde dolgraag van zijn buikpijn af. We voerden een rekenonderzoek uit; ik startte met sommen die hij kon maken.  Zo kreeg hij vertrouwen. Vervolgens gingen we moeilijke taken aan. Tijdens dit onderzoek  kreeg ik een duidelijk beeld van de hiaten in zijn rekenontwikkeling. Deze hiaten waren al vroeg in zijn ontwikkeling ontstaan. Wij werkten aan zijn rekenontwikkeling maar ook  aan een positieve mindset.

Moeder vertelde dat hij na de remedial teaching sessie blij thuis kwam. Hij was zo trots dat hij rekenen beter ging begrijpen. Na een paar maanden was zijn buikpijn over en ging Milan met sprongen vooruit, Hij sloot groep 7 af met een voldoende voor rekenen. Hij was zo blij dat hij dit met de remedial teaching bereikt had.

En ik? Ik was zo trots op hem, dat hij met de juiste hulp en zijn doorzettingsvermogen zo ver gekomen was. Het geeft mij veel voldoening als kinderen weer in hun kracht staan en van hun klachten af komen. Zo vervolgen ze met vertrouwen hun schoolcarrière.

Wil je meer weten over remedial teaching of bijles? Of wil je weten of remedial teaching ook geschikt is voor jouw kind? Ik nodig je uit om mij vrijblijvend te bellen 0640308726 of een mail te sturen met je vraag.

Gerelateerde berichten

  • De herfstsignalering in groep 3 wordt rond deze tijd van het jaar afgenomen. Lees verder voor tips om thuis spelenderwijs te oefenen als je kind iets meer tijd nodig heeft om de letters onder de knie te krijgen.

  • Hoe help ik mijn kind met begrijpend lezen?  Een vraag die regelmatig voorbij komt in mijn praktijk. Gelukkig zijn er veel  manieren om op een leuke manier aan begrijpend lezen bij te dragen. In dit vierde blog deel ik praktische tips om samen met je kind op een leuke en leerzame manier aan de slag te gaan.

  • Mam, wat is dat? Hoe heet dat? Waarom gaat dat zo? Wat doe je?  Mijn dochter stelde veel vragen toen ze een jaar of 3 was. Ik legde alles uit en we kletsten de hele dag. Zo leerde ze de wereld om zich heen kennen en bouwde ze een goede woordenschat op. In dit blog leg ik uit waarvoor een goede woordenschat nodig is. Ook geef ik je leuke tips om hier zelf met je kind mee aan de slag te gaan.

  • Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk die geen leesmotivatie hebben. Lezen is een grote worsteling. In dit tweede blog beschrijf ik aan de hand van het verhaal van Elay hoe hij weer plezier kreeg in lezen.