Faalangst bij rekenen

Hij wil niet!
11 juli 2021

Herken je dit: leerlingen die tijdens of na de instructie naar de wc gaan, aan hun etui friemelen of naar buiten staren als ze aan het werk moeten? Misschien heb jij nog wel meer voorbeelden. Dit type leerling doet alles om maar niet met rekenwerk aan de slag te hoeven.  Bij deze situaties kan het zijn dat je met faalangst bij rekenen te maken hebt. Leerlingen die – als ze aan het werk moeten – geconfronteerd worden met hun onvermogen om de som uit te rekenen. Lees verder als tips welkom zijn over hoe je deze leerlingen tegemoet komt, zodat ze toch aan de slag gaan of ervaren dat rekenen ook leuk kan zijn.

 

Doelen inzichtelijk maken

Door doelen inzichtelijk te maken zien kinderen waar ze naar toe werken. Vaak hebben ze geen idee wat ze moeten leren. Het lijkt een grote brij waar geen einde aan komt. Hoe doe je dat dan, dat inzichtelijk maken?

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Als een kind de Bareka heeft gemaakt krijg je een heel mooi rekenmuurtje. Dit laat ik altijd zien en bespreek wat het kind al kan en wat het nog kan leren. Ook dat een muur stevig moet staan en dat je daarom onderaan moet beginnen met het splitsen, sommen tot 10 of tot 20.

Een andere manier, naast het rekenmuurtje, die ik vaak toepas zijn de leerlijnen van Nieuw leren. In de leerlijnen staan per domein doelen vanuit het kind geschreven. Bijvoorbeeld: het domein vermenigvuldigen en delen groep 7, Ik ken de tafels tot en met 10 uit mijn hoofd, ik kan vermenigvuldigen met getallen groter dan 10. Zo kan het kind zien wat het al kan, waar het naar toe gaat en waar het aan wil werken.

 

Aansluiten bij wat je al kent.

Aansluiten bij wat je al kent klinkt logisch. Maar oefenen met wat je al kent niet. Wij zijn zo gewend om het kind nieuwe dingen aan te bieden. Wij hebben de leerlijnen in ons hoofd en weten welke doelen gehaald moeten worden. Toch is oefenen met wat al bekend is belangrijk. Hiermee doen kinderen een succeservaring op. ‘Ik kan dit’, is het gevolg. Het zelfvertrouwen versterkt en de faalangst bij rekenen vermindert. Vraag je op een gegeven moment ‘Mag ik je iets nieuws leren? Want ik vind dingen uitleggen heel leuk’, dan heb je kans dat het kind er voor open staat om iets nieuws aan te gaan.

 

Het gebruik van een groeimindset

Het gebruik van een groeimindset is een gewoonte die wij ons eigen kunnen maken. Dit kan helpend zijn bij faalangst bij rekenen. Hoe vaak zeg je niet, goed zo, prima, gericht op het resultaat. Aanwennen om je te richten op de inzet is ook mogelijk. Zoals: Wat heb jij je best gedaan, of wat heb je veel moeite gedaan! Op deze manier ervaart het kind dat zijn inzet gezien wordt en groeit zijn zelfvertrouwen.

Op de site van platform-mindset  kun je een poster downloaden met goed bruikbare feedback uitspraken. Op mijn bureau prijkt deze poster zodat ik me bewust ben van de feedback die ik geef. Dat is de eerste stap: bewust worden van de feedback die je gebruikt. Is die resultaat gericht of inzet gericht?

 

Het gebruik van rekenkansspelletjes

Ik gebruik steeds meer rekenkansspelletjes. Dat zijn spelletjes waarbij iedereen evenveel kans heeft om te winnen. Het is als kind natuurlijk heel leuk als je van je remedial teacher, juf of andere kinderen wint, ook al is rekenen lastig voor je.

Een voorbeeld: dobbelsteen spelletjes. De ogen op de dobbelsteen bepalen het spel. De kans om te winnen is voor mij even groot als voor het kind. Gebruik je ook nog verschillende vormen dobbelstenen, dan wordt het helemaal leuk. Een bijvoorbeeld: je kiest een getal, schrijft dit op, gooit met vier dobbelstenen en probeert dit getal te maken. Je gebruikt optellen, aftrekken, vermenigvuldigen én delen. Super leerzaam voor het kind. De bewerkingen en het getal pas je aan bij wat het kind al kan.

 

Wanneer kinderen enorm tegen rekenen opzien en het toch lukt om nieuwe uitdagingen aan te gaan, word ik heel blij. Dat maakt mijn dag goed!

Wil je meer weten over faalangst en rekenen? Of heb je een kind waarbij dit speelt? Neem gerust contact met mij op.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *