Leesmotivatie, hoe stimuleer je het lezen?

Beste ouders
27 januari 2021
Woordenschat, wat heb je eraan?
14 april 2021

Heerlijk rondneuzen bij zoveel mooie boeken doe ik graag. Een boekenwinkel heeft een grote aantrekkingskracht op mij. Ik laat mij al gauw verleiden door de mooie omslag en het verhaal op de achterkant. Kleurrijke foto`s in kookboeken doen mij ook watertanden. Leesmotivatie is voor mij dan ook geen probleem.
In mijn praktijk echter komen regelmatig kinderen die géén leesmotivatie hebben. Voor hen is lezen is één grote worsteling. In dit blog vertel ik het verhaal van Elay. Hoe hij zijn leesmotivatie vond en weer plezier kreeg in lezen. En hoe hij met sprongen vooruit ging. Dit is het tweede deel over leerproblemen die ik in mijn praktijk tegenkom. Rekenen met begrip was het eerste deel in deze serie.

Het begin van het leesproces

Bij het begin van het leesproces leren kinderen klanken aan letters koppelen. Met letters vormen ze dan een woord en met woorden maken ze een zin. Vaak kost hen dit veel energie. De aandacht is dan minder op de inhoud van een tekst gericht. Een tip: Als ouders of leerkracht kun je dan in gesprek gaan over het plaatje dat vaak bij het verhaal staat.  Zelf een stukje voorlezen, zodat het verhaal betekenis krijgt, is ook een mogelijkheid. Hoe leuk is het als een kind de taal om zich heen spelenderwijs ontdekt. Zoals mijn dochter lang geleden toen zij tijdens het ontbijt probeerde de tekst op het pak hagelslag en de melk te lezen. Wat was ik toen trots, en zij ook.

Het technische aspect en de leesmotivatie

Als het over lezen gaat heb je enerzijds het technische aspect en anderzijds de leesmotivatie. Door meer te lezen, leeskilometers te maken, ga je vloeiender lezen en komt er ruimte voor begrip. Bij Elay was er van begrip nauwelijks sprake. Hij kwam bij mij toen hij in groep 5 zat, met een grote leesachterstand. Hij las op het niveau van eind groep 3. Lezen – het technische aspect – kostte hem zoveel moeite dat hij grote weerstand had opgebouwd voor het lezen en het oefenen. Ik vertel je graag hoe het toch lukte om Elay aan het lezen te krijgen.

Het voeren van een leesgesprek

Met Elay startte ik met het voeren van een leesgesprek. Op de tafel voor ons lagen verschillende soorten boeken. Het viel me meteen op; Elay toonde amper belangstelling en was vooral geboeid door de vogels in de tuin die op de vetbollen afkwamen. Hij vertelde mij dat ze na deze koude periode heel veel honger hadden. Dit was mijn ingang.

Ik liet hem het vogelboek met heel veel plaatjes zien. Meteen was zijn aandacht getrokken en zocht hij een vogel uit de tuin op. Hij vroeg mij om voor te lezen wat erbij geschreven stond, waarna hij het ook zelf probeerde. We raakten in gesprek over vogels, zijn motivatie was aangeboord. Eigenlijk wilde Elay heel graag veel over vogels leren.

Samenlezen

Samen lezen vond Elay erg leuk. De teksten in het vogelboek vond hij best lastig. Maar het door mij laten voorlezen vond hij fijn. Dan kon hij het nadoen. Dat bracht mij op het idee van een samenleesboek. Hierin staan twee avi niveaus die niet ver uit elkaar liggen. Ik las het hogere niveau waarbij Elay aanwees wat ik las. Hij las het lagere niveau. Dit zo samen te doen, stimuleerde hem enorm. Ook thuis las hij iedere dag op deze manier met zijn ouders.

Boeken lenen in de bibliotheek

Natuurlijk keken wij ook naar boeken lenen in de bibliotheek. We zochten naar vogelboeken en leenden die. Elay koos een bladzijde uit. Deze las ik dan voor en hij wees aan waar ik las. Op één van de bladzijden onderstreepte hij twee lastige woorden. Deze schreef ik op een kaartje, las het woord voor. Elay schreef het woord op en controleerde het geschreven woord. Hierna lazen we de bladzijde samen en vervolgens las hij hem alleen. Natuurlijk nam hij het boek mee naar huis. Hij koos twee nieuwe woorden uit en schreef die op de manier zoals wij samen geoefend hadden. Hierna las hij dezelfde bladzijde. Ouders lazen dan een paar bladzijden voor zodat hij het boek uit kreeg. Elay begon meer te lezen. Hij was gemotiveerd omdat het lezen beter ging en hij grote sprongen maakte. Hij begon zelf ook te lezen in vogelboeken, folders en op websites. In een half jaar tijd haalde hij zijn achterstand in. Geweldig toch? Hier word ik zo blij van en ik gun dit alle kinderen.

Herken jij dit bij je leerling of je kind en wil je advies?  Neem gerust contact met mij op. Ik vertel je met plezier wat er mogelijk is.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *